Evangelist dømt for kvaksalveri
Retten i Hillerød har dømt den kristne sekt Evangelist for kvaksalveri, samt lederen Christian Hedegaard, blev dømt for i to tilfælde at have overtrådt autorisationsloven, der populært kaldes loven om kvaksalveri. Evangelist behandlede psykisk syge, man har fået dem til at skylle deres lægeordinerede medicin ud i toilettet. Psykisk sygdom blev anset for at være et angreb af dæmoner og blev behandlet med bøn og faste. Retten fandt, at de behandlede personer var blev udsat for påviselig fare for deres helbred, skriver retten i en pressemeddelelse. Christian Hedegaard blev idømt en bødestraf på 40.000 kroner. Anklagerens to hovedvidner, som begge har været under behandling i Evangelist, er i dag så syge, at de ikke har kunnet møde op i retten. Hedegaards valg af Peter Hjørne som sin forsvarsadvokat har en plettet fortid blev i 2006 idømt 60 dages fængsel samt to års frakendelse af sin bestilling for at have lækket fortrolige oplysninger i forbindelse med en retssag, som involverede et større parti hash. Det siger faktisk en hel del om Hedegaard at han har valgt Peter Hjørne, der ikke burde være advokat mere.
http://www.domstol.dk/Hilleroed/nyheder/domsresumeer/Pages/Pressemeddelsevedrdomsresultat.aspx
http://www.nordjyske.dk/livsstil/forside.aspx?ctrl=10&data=173%2C3385684%2C5%2C3
“Jehovas Vidners medlemmer må dø ved ikke at modtage blodtransfusioner, uden at nogen bliver tiltalt for brud på autorisationsloven. Så det er fuldstændigt vanvittigt at Evangelist skal tiltales. I øvrigt er det ikke dokumenteret, at de to personer, sagen drejer sig om, har fået det dårligere på grund af deres ophold hos Evangelist. De havde måske fået det meget dårligere, hvis ikke de havde været der“.
Christian Hedegaards advokat Peter Hjørne`s kommentar i Hillerød-Lokalavis, 21.12.11
“Jeg er stolt over at være kristen og hjælpe udskudte, men jeg har vidst, at der ville komme en konfrontation fra den dag, jeg tog mit kald. Det kristne er skubbet til side i vores samfund. Jeg var i sin tid desperat over et system, der har spillet fallit med at hjælpe disse mennesker.”
Christian Hedegaard i retten 14.12.11
Dommen er alt for mild taget i betragning af den skade Christian Hedegaard har gjort overfor sårbare mennesker som er den eneste der er blivet dømt på grund af flere vidne ikke turde møde frem i retten med den konsekvens at sigtelsen imod øvrige personer i Evangelist blev frafaldet. På trods af Evangelist tvivlsomme troværdighed invitere nogen Frikirkerne stadigvæk Hedegaard, men det siger hvis en del om lederene i disse menighederne bevæger sig på et ret ubibelske grundlag. Evangelist er ikke medlem af FrikirkeNet selv om man inddirekte er det på grund mange af mange netværkes ledere samtidige har en vis tilknytning til dem som gøre man selvfølgelige ikke vil tage afstand til dem. Blandt ledere er opfattelse om at man skal støtte op om hinanden på trods af der sker tvivlsomme ting, imens vælger man at vende det blinde øje til. Vel skal man støtte op om sine ledere, men kun så længe de holder sig til Guds ord. Problemet med Evangelist er en organisation bygger på en usund teologi/lære med sekterisk træk, autoritær leder, der ikke lytter til andres råd og vejledning bort fra dem som snakker dem efter munden. Ideen med Evangelist er sådan set god nok om at bringe budskab om Jesus Kristus som frelser ud i verden til f.eks udstødte mennesker. Det er tydeligt at man ikke tåler nogen form for kritik også selv om den er saglige og velbegrundet, men alt det man ikke vil høre på fra Evangelist side er denne ondes værk.
Læs også
http://kristen1967.eftertanke.dk/2011/01/23/frikirkenet-samarbejder-med-christian-hedegaard/
Tags: autoritær, christian hedegaard, evangelist, frikirkenet, frikirkerne, Jehovas Vidners, jesus kristus, kvaksalveri, sekterisk
22. december, 2011 kl. 12:32
Det er billigt sluppet for Hedegaard.
Jeg forstår heller ikke, hvordan man kan frafalde sigtelsen overfor de andre medarbejdere, der har været med til at bringe flere i livsfare.
Og jeg er helt enig i at mange ledere har sviget og stadig svigter deres ansvar ved ikke at tage klar afstand fra Hedegaard, men de er desværre så infiltrerede af fremgangteologi så de ikke kan se kklart mere.
22. december, 2011 kl. 18:26
Hvad er fremgangsteologi Inger?
22. december, 2011 kl. 18:33
@Inger
Jeg er helt enige i dine konklusioner, samt det er tankevækkene at dem der støtter Evangelist efter dommen er total tavse overrasker mig ikke. FrikirkeNet har taget afstand til Faderhuset, men ikke til Evangelist ved udsendelse af to pressemeddelser for et par år siden.
http://www.frikirkenet.dk/artikler/41408
http://www.frikirkenet.dk/artikler/artikler/46361/
Heidi Pugh medlem af FrikirkeNets Koodinationsgruppe kom på en ret arrogant måde med et svar til mig 12.03.09 i en debat på Tine Lindhardts blog om Evangelist uden om kernes problem inddirekte en klar støtte til Evangelist. Der også er en linkhenvisning til FrikirkeNets pressemedarbejder Michael Bobjerg kommentar her på bloggen fra januar måned 2011.
Citat, uddrag
For det andet mener jeg ikke, at man kan tale om, at nogen er inddirekte medlem af FrikirkeNet grundet evt. støtte eller samarbejde med nogle frikirke rundt om i landet, der selv er medlemmer af FrikirkeNet. Enten er man med og kan tilslutte sig betingelserne herunder også de etiske retningslinjer eller så er man ikke med. Der opereres ikke med stedfortrædende medlemskab i FrikirkeNet, ligesom jeg ikke er medlem af tennisklubben fordi min mand er det. Hvis jeg vil være medlem må jeg tegne mit eget medlemsskab og herunder både sætte mig ind i og samtidigt opfylde foreningens vedtægter.
Kan sagerne om Evangelist og måske især Faderhuset potentielt skille os ad – måske. Det som du tolker som tavshed og frygt for offentlig udstilling, tror jeg langt mere er et udtryk for hvor svært det er for den enkelte frikirke, at opleve at kun de negative sager trækkes frem, og at et lille yderliggående mindretal i den grad via medierne tegner et forvrænget billede af hvad flertallet af de danske frikirke rent faktisk er og gør i deres respektive lokale sammenhænge.
Skal vi kaste med mudder? Eller skal vi forsøge at fremme de positive historier?
Måske kunne vi med rette spørge hvad ville menighedens Herre, Jesus Kristus, havde gjort i denne storm de danske frikirker oplever i disse dage?
For mit vedkommende står visdom øverst på ønskelisten.
Mvh Heidi Pugh
http://tine-lindhardt.eftertanke.dk/2009/03/10/at-sla-b%C3%B8rn-med-bibelen/
http://kristen1967.eftertanke.dk/2011/01/23/frikirkenet-samarbejder-med-christian-hedegaard/
22. december, 2011 kl. 18:52
@Jytte
Du kan finde informationer om fremgangsteologien her
http://www.religion.dk/artikel/101366:Spoerg-om-kristendom–Hvad-er-fremgangsteologi?all=1
http://www.dr.dk/Tro/Temaer/Himlen+over+DK/20060926151649.htm
22. december, 2011 kl. 19:09
Jeg forstår heller ikke frikirkenet. Det kan aldrig undgåes at der kommer uenighed, diskusion og negative sager, så hellere få dem frem i lyset og få sagerne afklaret, istedet kommer der til at køre en masse rygter.
At ledere udtaler sig og siger deres mening har ikke noget med at kaste med mudder at gøre, det er deres pligt, hvis de ikke kan klare de situationer skal de efter min mening lade være med at påtage sig et lederansvar. Og det værste er at kristne som helhed kommer til at fremstå negativt.
@Jytte
Du kan læse en kort forklaring her:
http://www.religion.dk/artikel/101366:Spoerg-om-kristendom–Hvad-er-fremgangsteologi
Og noget om Hedegaard her:
http://dialogcentret.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=1234:kritisk-vurdering-af-christian-hedegaards-teologi&catid=176:laes-om-fremgangsteologi&Itemid=61
I Danmark er det især Evangelist og Faderhuset, der har taget fremgangteologien til sig, men der findes også andre menigheder rundt omkring, de kalder sig som regel trosmenigheder. Men også en del af de karismatiske frikirker er blevet mere eller mindre påvirket af fremgangsteologien.
22. december, 2011 kl. 19:10
@Kim
Forresten læste jeg på Evangelist kritik at det kun er Hedegaard der er blevet dømt fordi de andre sager er forældet.
22. december, 2011 kl. 21:25
@Inger
Årsagen til frikendelsen skyldes ikke at sagerne er forældet, men at et af hovedvidnet udblev fra retssalen på grund alvorlige psykisk sygdom som ifølge anklagemyndigheden var den eneste, der kunne bevise Karen Hedegaard medvirkende. Sagen imod Martin og Vibeke Schmidt er også droppet.
http://hilleroed.lokalavisen.dk/evangelist-leders-hustru-frikendt-paa-grund-af-manglende-vidne/20111207/artikler/712079811/1030
http://hilleroed.lokalavisen.dk/hovedvidne-i-evangelist-sag-er-for-syg-til-at-komme-i-retten-/20111129/artikler/711299117/1030
http://hilleroed.lokalavisen.dk/svaekket-sag-mod-evangelist-/20111123/artikler/711239920/1030
23. december, 2011 kl. 11:33
Hej Inger og Kim.
Jeg er 100% enig.
Og kommentaren fra Heidi Pugh er absolut ikke gennemtænk. Der er meget stor forskel på, om vi taler tennisklub eller Guds Ord som autoritet i vore liv.
Naturligvis skal man tage afstand fra vranglære også offentligt. Som kristen kan man ikke sidde noget så forkert som fregangsteologi og andre vranglærer overhørig.
Hvis de forbliver uimodsagt, kan disse sekter frit forføre og bedrive deres uvæsen mod syge og forsvarsløse mennesker, som jo netop pga. deres sygdom ofte manglende indsigt ikke selv er i stand til at vurdere hvad der sker og bliver sagt.
Jeg er, som I, ikke tilfreds med at andre, der er skyldige i kvaksalveri slipper for at tage ansvaret for deres ugudelige handlinger.
Så vidt jeg har forstået var det angst, der bevirkede at et vidne ikke turde/var istand til at møde op for retten.
23. december, 2011 kl. 17:02
Hej Birthe
Tak for kommentaren.
Hedegaard har anket byrettens dom til Landsretten, som skal afgøre det videre forløb næste år. Det vil ikke overraske mig hvis han taber sagen i Landsretten, vil forsøge at anke den til Højesteret, evt Menneskerettighedsdomstolen i Strausbourg.
Her et uddrag af FrikirkeNets pressemedarbejder Michael Bobjerg kommentar her på bloggen, 24.01.11 om Evangelist.
Citat
Jeg kan dog ikke undgå at sige, at jeg har et problem med din tilgang til dette opslag. For din præmis for din overskrift og senere behandling af emnet (mht. FrikirkeNet) er ikke korrekt.
FrikirkeNet er et netværk bestående af selvstændige lokale kirker med vidt forskellig observans på flere områder.
Og FrikirkeNet er samtidig et samarbejde om en række meget konkrete initiativer: Et blad, en pressetjeneste og en lederkonference mm.
Men du kan aldrig tage FrikirkeNet til indtægt for, hvem man inviterer (eller i øvrigt samarbejder med) i de enkelte kirker, for det blander FrikirkeNet sig ikke i.
FrikirkeNet vil i nogle situationer komme med en udtalelse om problemstillinger i det danske kirkeliv, men her handler man blandt andet på baggrund af en viden om, at man repræsenterer et netværk af selvstændige kirker og ikke et topstyret kirkesamfund.
Hvis din overskrift (og dermed din generalisering og inddragelse af FrikirkeNet) skulle være sand, så kunne den måske lyde:
“Enkelte lokale frikirker, som også er medlem af FrikirkeNet, samarbejder med Evangelist”
Men så har den jo mistet lidt af pusten, har den ikke?
http://kristen1967.eftertanke.dk/2011/01/23/frikirkenet-samarbejder-med-christian-hedegaard/
God jul, samt et ønske om et godt nytår til dig Birthe, og din familie.
23. december, 2011 kl. 23:14
jeg synes at frikirkenet har meldt klart ud flere gange omkring deres holding til Evangelist. Ved godt at der har været flere af lederne i deres medlems kirker der har haft noget med Evangelist at gøre – men det er vist i meget begrænset omfang i tiden – selv om Christian Hedegaard har haft held med at overbevise både kirkeledere og deres medlemmer om at at retssagen handler om at man ikke må prædike Evangeliet i Danmark. Noget som han og Evangelist sikkert tjener godt på både i DK og i USA hvor han opholder sig nu med sin familie, da folk falder på halen for hans “radikale” forkyndelse… trist og derfor kunne det også være godt hvis netop frikirkenet gik ud endnu en gang og forklarede for deres medlemmer hvad for en type Christian Hedegaard er og hvad den her retssag handler om så folk ikke bliver snøret af Christian og hans tilhængere…
Her er et link til en udtagelse fra Frikirkenet hvor de siger de altid har taget afstand til evangelist:
http://hilleroed.lokalavisen.dk/det-bedste-vil-vaere-hvis-evangelist-lukker/20101009/artikler/101009228
24. december, 2011 kl. 00:17
Til dem som ikke ved Joseph Berg er, så er han tidligere topmedlem af Evangelist, samt fhv præst i den Evangelist knyttede kirke Powerhouse.
http://hilleroed.lokalavisen.dk/sexsag-var-den-sidste-draabe/20110127/artikler/701279938
Bergs linkhenvisning til pressetalsmanden for FrikirkeNet Hans Henrik Lunds udtalelser i Hillerød-Posten kender jeg ganske udmærke allerede for et år siden.
Jeg kender til flere eksempler på kirkeledere indenfor FrikirkeNet udadtil tager afstand til Evangelist + ikke samarbejder med dem, men faktisk gøre det alligevel f,eks pressetalsmanden for FrikirkeNet er et tydeligt bevis fordi han har samarbejdet med Johannes Hansen i initiativgruppen. Skulle Hans Henrik Lunds udtalelser tages alvorligt er det ret mistænkelige at FrikirkeNet åbenbart kan acceptere AMC, (David Hansen), KBC, (Jens Garnfeldt), Apostolsk Kirke i Aalborg, (Johannes Hansen) offentligt støtter Evangelist kan være forenelige med et medlemskab af FrikirkeNet. Lund vil ikke indrømme sine fejl i fortiden tegner et klart billedet af lederne i FrikirkeNet ikke vil gøre ved deres ret tætte kontakter til Evangelist med den konsekvens at sådan et opgør i realiteten vil betyde en splittelse af FrikirkeNet som man for alt i verden ikke ønsker, men er en nødvendighed.
http://kristen1967.eftertanke.dk/2011/01/23/frikirkenet-samarbejder-med-christian-hedegaard/
http://www.frikirkenet.dk/mediafiles/frikirkenet/Arbejdsdokument__FrikirkeNet.pdf
25. december, 2011 kl. 12:03
Hej Kim.
Herhjemme er vi enige med dig. Frikirkenettet burde slet ikke samarbejde med kirker/menigheder/foreninger som kommer med et andet evangelium, end det Jesus prædiker.
Paulus, Peter,Johannes, Jakob for slet ikke at tale om Judas gør det 100% klart, at vi skal holde os fra vranglærer og falske profeter. Vi skal udskille os. Selv Jesus advarer stærkt imod fællesskab med falske lærer og profeter og det både i evangelierne og i Johannes Åbenbaring. Lyset har intet med mørket at gøre.
Altså kan vi som kristne ikke have noget med kvaksalvere eller andre vildfarne som ønsker at påvirke os, at gøre. Det er imod Ordet, uanset hvordan man vender og drejer det. Og Ordet er lyset på vor sti og lygten for vor fod, ja Jesus selv. Indåndet af Gud selv iflg. Paulus´2. brev til Timoteus.
Det vi kan og bør gøre, er at komme med sandheden til dem, men aldrig samarbejde eller være i fællesskab med dem. Det er ensbetydende med, at vi tager del i deres handlinger og dermed bærer vi også et medansvar herfor.
26. december, 2011 kl. 13:10
Hej Kim
tak for din introduktion
Jeg tillader mig lige at spørge til din dokumentation for det du skriver med at AMC, KBC og Apostolsk Kirke Ålborg offentlig støtter Evangelist?
Og hvor mange mener du selv at der er af frikirkenets medlemskirker som samarbejder med Evangelist på trods af deres offentlige afstandtagen?
26. december, 2011 kl. 16:51
Joseph jeg kan ikke udtale mig om KBC. Men det er velkendt at Christian Hedegaard har prædiket i AMC, og lederen af Apostolsk kirke i Aalborg Johannes Hansen var med i bestyrelsen for Evangelist i rimelig lang tid, selvom alt tydede på at alt var fuldstændig forkert.
Til debatten iøvrigt:
Det er virkelig et problem at så mange kirker i Frikirkenet har haft et offentlig samarbejde med Christian Hedegaard, på trods af Frikirkenets mere eller mindre halvhjertede forsøg på at skabe afstand til Evangelist. De har jo ikke vist nogen som helst form for konsekvens overfor de menigheder som samarbejdede med Evangelist. Måske fordi det ville betyde at ret mange ville melde sig ud af deres netværk hvis det skulle komme så vidt.
26. december, 2011 kl. 23:42
hej René
Christian Hedegaard her ikke prædiket i AMC i flere år, og jeg kunne forestille mig at at grunden er at David Hansen ikke er enig med den måde som Christian Hedegaard går til værks. Han har også siddet i hans bestyrelse med trak sig pga uoverenstemmelser. Johs Hansen har været i betyrelsen i flere år og efterfølgende forsat som rådgiver – men det stoppede også sidste år da Christian ikke ville følge de råd og den vejledning som han gav. Men han vil jo nok altid være hans svorger….
Kan ikke forestille mig at Frikirkenet frygter at der er nogle der vil melde sig ud vedr evangelist – tværtimod, Evangelist og Power House har søgt om medlemsskab i Frikirkenet og begge fået afvisning.
Spørgsmålet er vel også hvad frikirkenet er for en forening og hvilket mandat de har i forhold til deres medlemskirker i forhold til “afsporede prædikanter” – det kender jeg ikke så meget til men det kan være at I gør?
27. december, 2011 kl. 10:51
At han ikke har prædiket der i flere år er ikke interessant i denne sammenhæng. Hvad der er interessant er at der lå forkyndelse af Hedegaard på AMCs hjemmeside i laaaaaang tid. Hvis man hørte det (ja det har jeg gjort) så måtte man hvis man har bare et minimum af indsigt i bibelsk teologi erkende at hvis man kunne lægge sådan en gang vrøvl ud på en kirkes hjemmeside, signalerede det at man var en kirke der ikke kunne finde hoved eller hale i evangeliet, og ikke havde indsigt i hvad der skal prædikes i en kirke og hvad der ikke skal.
Det viser sig også at være tilfældet stadigvæk. For i AMC kunne man for nylig høre endnu en vranglærer Henrik Ølholm Csizmadia prædike (hvis man kan kalde det det). Og lægge det ud offentligt som om det var noget godt. Hvis man havde bare et mindstemål af bedømmelsessans i den kirke, ville man hurtigt kunne indse at Henriks vrøvl (og Hedegaards)skulle man heller ikke lægge ud. Da det udstiller kirken som komplet inkompetent.
Hvis folk ikke kender til Henrik Csizmadia kan man høre en analyse af hans forkyndelse på dette link: http://sand.omvendelse.dk/hvad-praediker-henrik-csizmadia-en-simpel-analyse-3787.htm
Det er måske et godt spørgsmål du stiller i slutningen. For hvad er Frikirkenet egentlig?Er det overhovedet kristent?
27. december, 2011 kl. 18:49
@Joseph
Johannes Hansen var med i initiativgruppen til det der blev til FrikirkeNet, men visioner om at opnå enighed om grundlaget blandt alle kirkesamfundene i Danmark mislykkes i første omgang. Han forsatte så sammen med Tonny Jakobsen/Jarle Tangstad om visioner/planer for det som blev til dannelse af FrikirkeNet. De er fader til Netværket, samtidige med Johannes Hansen sad som bestyrelsesmedlem for Evangelist. Det muligt at Evangelist går i opløsning, men den teologi Hedegaard bygger sin kristendom vil lever videre hos nogen af menighederne som er medlem i FrikirkeNet der har samarbejdet med Evangelist, eller offentligt positiv har støttet Evangelist, samt Frikirkerne der ikke er medlem af FrikirkeNet, derfor er det underligt at man har nægtet at optage Powerhouse og Evangelist som medlem af FrikirkeNet faktisk kan sætte spørgsmål om netværkets formål, eller holdninger kan betragtes for at være tvetydig, samt hvor meget kan man egentlige tillade sig at blande sig i de enkle menigheders forhold?.
Følgende personer blev dengang udpeget til den midlertidig netværksledelse.
Johannes Hansen, Svend Løbner Madsen, Lars Bo Olsen, Claus Bækgaard, Jarle Tangstad, Tonny Jakobsen, (nuværende formand for FrikirkeNet), Hans Henrik Lund.
http://www.frikirkenet.dk/mediafiles/frikirkenet/Arbejdsdokument__FrikirkeNet.pdf
Evangelist er præget af såkaldt fremgangsteologi via indflydelse fra KBC – Københavns Bibeltrænings Center. I Danmark har fremgangsteologien spredt via David Hansen Aalborg MenighedsCenter (AMC), Jens Garnfeldt, Københavns Bibeltrænings Center (KBC), hvor Christian Hedegaard en periode har være aktiv. David Hansen har haft stærk indflydelse på Christian Hedegaard som har endelig haft indflydelse på Ruth Evensen (Faderhuset). I Kristeligt Dagblad 07.12.99 kunne man læst om balladen i den Katolske Kirke i Nykøbing Falster skyldes Hedegaard (evanglist for KBC) samt Martin Bergsøe var årsagen til det til.
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/238985:Kirke—tro–Menighedsraad-gaar-i-protest-mod-praest
Fremgangsteologien/ herlighedsteologien er en del af kristendommen som kaldes trosforkyndelsen, stammer fra Trosbevægelsen (Word of Faith), Fremgangsteologiens fader er Kenneth Hagin (1917-2003) I Uppsala, Sverige har “Livets Ord” samt dens leder Ulf Ekman siden 1983 været toneangivende for fremgangsteologien i Skandinavien. Ulf Ekman opholdt sig i 1981-82 på en bibelskole i Tulsa, Oklahoma, USA, som er stiftet af Kenneth Hagin har siden begyndelsen af 1970′erne været en dynamo for fremgangsteologiens udbredelse.
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/210573:Kirke—tro–Frikirker-og-trosbevaegelsen-forsoner-sig?all=1
27. december, 2011 kl. 21:53
hej René og Kim
hold da helt op… Det kunne nu være helt sjovt at mødes en dag – synes der kommer mange flere spørgsmål for hver gang 
I har da godt nok styr på sagerne
Jeg kan klart tilslutte mig både at dommen var for mild i forhold til de mennesker Christian Hedegaard og evangelist har gjort skade på og at det er dybt foruroligende at kirker/stadig invitere Christian Hedegaard i Danmark, samt at kristne får sympati med ham gennem disse retssager som han åbenbart lykkes i at få vendt til at han er den store martyr som står i spidsen for hele kristenheden – det er i hvert fald det som han prøver på at vende det til – og desværre er der nogle der hopper på det…
De andre ting I er inde på har I meget mere indsigt i kan jeg høre og ikke noget jeg skal gøre mig klog på
28. december, 2011 kl. 17:11
Citat
Jeg kan klart tilslutte mig både at dommen var for mild i forhold til de mennesker Christian Hedegaard og evangelist har gjort skade på og at det er dybt foruroligende at kirker/stadig invitere Christian Hedegaard i Danmark, samt at kristne får sympati med ham gennem disse retssager som han åbenbart lykkes i at få vendt til at han er den store martyr som står i spidsen for hele kristenheden – det er i hvert fald det som han prøver på at vende det til – og desværre er der nogle der hopper på det.
Min kommentar
Det er desværre lykkes Christian Hedegaard at fremstille retssagen som en “farce” samt han er udsat for en forfølgelse fra verden og at retsagen egentlig handler om “retten til at praktiserende vores kristne tro i Danmark”, troen på Jesus Kristus i et indslag på youtube 25.11.11. Han spiller rollen som den uskyldig der er udsat for “løgnanklager” men han har være dygtige til at sælge budskabet i offentligheden at nogen stadigvæk tror på det er sandt. Problemet med retssagen at den efterhånden smuldre til næsten ingenting på grund vidnerne udebliver på grund af den ene, eller anden årsag fra retten. Mange har de sidste par år forladt Evangelist, men han har stadigvæk en vis magt i deres liv og man er bange for ham, for der burde være langt flere som kunne vidne imod Hedegaard i retten. Han har en stor indflydelse på mange tidligere medlemmer af Evangelist der ikke tør tage et opgør med ham offentlig, derfor tror jeg ikke på retssagen når den forsætter i Landsretten vil føre til en hård dom.
“Det er til grin. Jeg er kommet hele vejen fra Amerika for det her”
Christian Hedegaard, 30.11.11
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/442339:Kirke—tro–Evangelist-leder–Retssag-er-til-grin
http://www.youtube.com/watch?v=oHuB4TibgCE
2. januar, 2012 kl. 10:14
Efter at have hørt Hedegaards og advokatens kommentarer samt læst den ene kommentar i avisen. Må jeg sige, at det er bemærkelsesværdigt at ingen af disse tre personer nævner ofrene med et eneste ord. Nej her drejer det sig om \lille Christian, martyr og offer\. Helt ærligt – det er ynkeligt.
At han og advokaten forsøger at gøre retssagen til et angreb på retten til at udøve sin tro, er utroligt. Det drejer sig jo om Christian Hedegaard kan drages til ansvar for medvirkning til kvaksalveri og de lidelser mennesker i den forbindelse er blevet pådraget.
Noget der er påfaldende, er den frygt mennesker har for at stille sig frem og tale om deres oplevelser. Om frygten skyldes Hedegaards \magt\ over disse personer, deres sygdom med eller uden Hedegaards medvirkning eller noget helt andet, ved vi naturligvis ikke. Men jeg er af den opfattelse, at de burde have haft muligheden for at vidne under trygge rammer, på video fks.
Til aviskommentaren. At der i vores sundhedssektor foregår fejlmedicinering og fejldiagnosering, det man kalder utilsigtede hændelser, kan på ingen måde retfærdiggøre Hedegaards handlinger. Det er et helt andet tema.
2. januar, 2012 kl. 18:26
@Birthe
Muligvis vil Evangelist gå i opløsning i nær fremtid, men Fremgangsteologien/herlighedsteologien Hedegaard står for, har mange tilhænger hos en del af Frikirkerne samt FrikirkeNet vil med sikkerhed forsætte i fremtiden fordi en del der har støttet Evangelist er medlem af FrikirkeNet. Joseph Berg tager godt nok afstand til Hedegaard, i et opgør om hans lederstil, men tager ikke afstand til den teologi som Hedegaard står for. Berg har i debatten her på bloggen forsøgt at skjule sin egen fortid at han har været en del af Evangelist, samt han i en periode har været bestyrelsesmedlem i Evangelist.
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/383750:Mennesker–Leder-stopper-i-Evangelist
3. januar, 2012 kl. 11:01
Hej Kim.
Personligt kender jeg ikke Hedegaard, men det gør min veninde fra nogle møder i Brande (mener hun sagde Brande, men er ikke helt sikkert) og hvad hun oplevede der, er ikke for småbørn, tro mig. Hun ønsker ikke sine oplevelser gengivet i offentligheden, da vi her taler om ganske alvorlige psykisk press (jeg vil nærmest kalde det totur)og hun er bange for den reaktion Hedegaard og hans fans kan have. Hun har ikke kræfter til at tage et opgør med en “mand af Christians kaliber” eller andre af samme skuffe, som hun udtrykker det.
Jeg ville dog ønske, at hun stod frem, men kan naturligvis godt forstå hende.
Dette ligger nogle år tilbage, så Hedegaard har gennem mange år udsat mennesker for sin såkaldte vejledning.
Derfor tror jeg, du har ret, når du siger at Christian Hedegaard har magt over folk. Desværre kommer den slags ikke til udtryk under retssagen. Samtidig tror jeg, at der er mange ofre vi og offentligheden ikke kender til.
3. januar, 2012 kl. 16:56
[...] http://kristen1967.eftertanke.dk/2011/12/21/evangelist-d%C3%B8mt-for-kvaksalveri/ [...]
4. januar, 2012 kl. 09:38
Ja det var så ikke Brande, der skete noget andet, men derimod Ålborg, hvor hun nu også er flyttet tilbage til.
Som du ganske rigtig siger Kim, herlighedsteologien er ikke på retur, næsten tværtimod. Især i krisetider vil denne vranglære kunne forføre mennesker. Nogle hiver efter halmstrået, når alt er ved at gå galt.
Til Inger.
Hej Inger jeg vidste ikke, at Esbjerg også er tilhænger af denne fløj. Det er skuffende at ingen af Apostolsk Kirkes ledere offentligt klart melder ud, hvor de står. Jeg har den opfattelse, at der i Apostolsk Kirke findes 2 fløje under samme tag.
Vi ser jo også, at der i de senere år, har været en del udmeldinger af Apostolsk Kirke, især fra mere modne mennesker. Nogle er gået over i Folkekirken, frimenigheder ol.
mvh. Birthe
4. januar, 2012 kl. 12:04
Hej Birthe
Jeg ved ikke om du har læst min kommentar til dig som er i slutningen af blogindlæget, Debatten Evangelist dømt for kvaksalveri, 03.01.12.
Citat
så må man håbe på at mange af dem som har været i kontakt med Evangelist kan få den støtte samt opbakning til at stå frem selv om det er forståelige det er meget svært. Hedegaard er ikke Gud og er ikke farlige for det danske samfund, men han er det bestemt når det drejer sig om svage og udsatte mennesker som netop i denne kolde verden er blevet forkastet forsøger han at få fat i. Hedegaard kan ikke adskille hvad som er åndelige, eller skyldes psykisk årsag. Jeg tror faktisk Hedegaard har brug for professionel hjælp med hans eget liv, men det får du aldrig ham til at indse.
http://kristen1967.eftertanke.dk/2012/01/03/debatten-evangelist-d%C3%B8mt-for-kvaksalveri/
Kommentar 04.01.12
Jeg har en mistanke om at for nogen handler deres opgør mere om Christian Hedegaards lederstil, men ikke så meget om at tage klar afstand til Fremgangsteologien/herlighedsteologien, som er grundstenen i Evangelists bibelsyn.
Følgende ledere deltog i evangelistkonference i Aalborg Menighedscenter 20-21-22/05-05, David Hansen Aalborg Menighedscenter, landsleder i Apostolsk Kirke Johannes Hansen, fhv pastor Sven-Axel Conrad Aalborg Pinsekirke, pastor Flemming Berg Frikirken Jesushuset i Herning var på talerlisten+ Christian Hedegaard, samt Lena Løbner, Torben Søndergaard og Peter Holmsgaard deltog. Mange er total tavse nu og ikke offentligt være ude og tage afstand til Hedegaard, samt til hans teologi med den konsekvens har ført til vildledelse af søgende mennesker. Herlighedsteologien vil overleve og der vil i fremtiden være menigheder som vil gå i Hedegaards fodspor, særlige mennesker som er svage/udstøtte samt forkastet af denne verden er målgruppen.
http://www.udfordringen.dk/art.php?ID=5288
4. januar, 2012 kl. 16:32
Hej Kim.
Jeg er af den samme opfattelse som du, det drejer sig mere om Hedegaards lederstil end om den lære han forkynder.
Et godt bevis herpå er, hvem der bliver inviteret til at forkynde – eller som det kaldes i dag tale – rundt om i landet som bl.a ved Apostolsk Kirkes årlige sommerstævne på Lykkegårdsvej i Kolding.
Jeg kontaktede lederne og gjorde opmærksom på, at vi også i Danmark har Guds mænd, som kender Ordet. Man behøver da ikke hente dem fra den anden side af kloden og dermed fordyre opholdet = udgifter stævnets gæster, så at ikke alle har råd til at deltage.
Desuden forklarede jeg, at den ene taler – bemærk taler ikke prædikant, der lyder ikke fansy nok – i sin menighed havde medlemsskaber som opfordrer til et givermedlemsskab( på tårnhøje beløb,der var 2 forskellige). De kunne jo så få råd til dette medlemsskab ved at hæve deres pensioner, deres opsparinger og ellers kunne man jo lige tage et ekstra arbejde og så ellers aflevere pengene til denne mands ministry.
Om han selv ville give tilsvarende? Han udskylder sig vel med at hans opgave er at give Ordet og ikke penge. Jeg ved det ikke. På de billeder jeg har set af ham, så går han ikke ligefrem i sæk og aske. Han har nok fundet gode argumenter for en god løn, mon ikke?
Fik jeg et svar – nej selvfølgelig ikke. Som jeg også erkender i min mail til dem, kan det naturligvis være svært at tilfredsstille alle. Og jeg ved godt, at de gør et stort arbejde, det er ikke altid lige nemt. Men her taler vi ifølge min overbevisning om grov udnyttelse af mennesker. En sådan burde ikke prædike i vore kirker eller på vore stævner. Uanset om han så ville give en god prædiken. Selv en blind høne finder et frø.
Gad vide hvilket skriftsted han misbruger til at få folk til at betale, også selvom de ikke har råd. Mon det skulle være : så en sæd, for husk hvad du sår, skal du få
Ja penge op – penge ned – penge to my ministry (og ja også til mig)
Både i kvaksalveri og økonomisk udnyttelse drejer det sig vel om magt og kontrol. Og nok også lidt a la se hvilken mægtig Guds mand jeg er = selvophøjelse, se min/vores succes osv.
og så drejer det sig vel om mennesket i centrum og alt det man kan få, og alt det man har krav på efter deres mening. Men hvad siger Guds Ord?
Det vi trænger til her landet er vækkelsesmøder hvor Jesus
Kristus og Hans evangelium er i centrum.
5. januar, 2012 kl. 16:24
Hej Birthe
Tak for dine kommentare
De sidste par år har jeg taget fat om de kritiske forhold indenfor Frikirkerne/Folkekirken samt om Evangelist/Faderhuset, hvem lederne egentlige har inviteret til at forkynde, undervise i forskellige sammenhæng. Du har ret i, det ikke altid er dem der er inviteret gøre det ioverstemmelse med Bibelens ord, samt ikke ret mange af lederene har lyst til at kommentere det. Det værste jeg har oplevet var med Faderhusets leder Ruth Evensen i en debat her på bloggen, + et medlem af menigheden med så nedladende udtalelser om fhv medlemmer i Faderhuset.
http://kristen1967.eftertanke.dk/2010/04/21/frikirkenet-anklages-for-at-v%C3%A6re-populistisk/
Et andet f.eks er om Steen Hildebrandt hvor en deltager i debatten under navnet “disciple” gik over stregen, mange af disse sager har Rene Vester fra hjemmesiden sand.omvendelse.dk haft interesse for.
http://kristen1967.eftertanke.dk/2010/11/10/frikirkenets-ledere-er-meget-positiv-inspireret-af-new-age-filosofi/
http://kristen1967.eftertanke.dk/2010/10/27/new-age-guru-inviteret-til-at-tale-pa-frikirkenets-lederkonference/
http://sand.omvendelse.dk/frikirkenetnew-ageen-spindoktor-3151.htm
Det sidste f.eks er fra 2008 skrevet af Rene Vester om homoseksualitet, hvor en lesbiske kvinde bliver meget vred på ham, efterfølgende i en kommentar til et personlig angreb på ham.
http://sand.omvendelse.dk/nar-kirkerne-bliver-surrealistiske-4-homoseksuel-dating-1532.htm
Vi skal støtte op om vores ledere i menigheder, så langt tid de holdt sig til Guds ord, samt bede for dem. Jeg ved godt det ikke er populært at fremkomme med kritik selv om den er saglige og kan dokumentere er noget man kan leve med måske skyldes at undertegnet har været igennem så meget i livet. Retsagen imod Evangelist forsætter i Landsretten, så det er nok ikke sidste gang vi hører noget til Christian Hedegaard.
mvh
Kim
6. januar, 2012 kl. 10:45
Hej Kim.
Som jeg kan se, er jeg ikke den eneste, der ikke får svar.
Desværre kan jeg også tydeligt se, hvor galt det står til. Jeg er rystet.